Online marketing for webbutikker

Online marketing for webbutikker

At drive butik har aldrig været nemt og det kan tage mange år at lære. Man startede gerne ud med at arbejde i en butik som en anden person ejede og på denne måde fik man ”on the job” træning i hvordan man drev de mange aspekter af en butik.

I dag skal man ikke kun kunne drive en butik som en købmand, men man skal også have styr på hvordan man laver online marketing af sin webshop da flere og flere kunder vælger at købe via deres computer. Følger man ikke med udviklingen, så bliver man hægtet bagud og det gælder altså også for internettet.

Men hvad kan man gøre hvis man har drevet en almindelig forretning i mange år, men ikke er specielt god til det med computere? Der er mange ting man kan gøre, men fælles for dem er, at de kræver enten tid eller penge. En webshop bygger ikke sig selv fordi man går og håber og den kommer heller ikke til at virke og blive fundet blot ved at den bliver lagt på internettet.

 

Først skal markedet undersøges

Uanset hvad du sælger, så vil der sikkert være en der er længere fremme i skoene end dig og derfor vil der være en eller flere du kan lure af og se hvordan de har valgt at gøre. Hvis der ikke lige er en butik i Danmark, så findes der mange europæiske og amerikanske webshops som sælger alt mellem himmel og jord og sikkert også nogen der sælger præcis det samme som dig.

At se hvordan de gør, er ikke nødvendigvis opskriften på succes, men det er en god måde at få inspiration og det vil også være et godt udgangspunkt som du så kan fin tune senere. Du kender sikkert godt ordsproget ”nothing happens until something moves” og det gælder også når vi taler online markedsføring.

Få hjælp af professionelle

For at få det bedste resultat, så skal man gøre tingene ordentligt. Det siger næsten sig selv. Men hvis man ikke ved noget, så kan det være rigtig svært at komme i gang. Derfor er mit råd at du finder nogle professionelle mennesker som kan hjælpe dig i gang mod betaling.

Men inden du vælter ud og hyrer de første og de bedste, så skal du regne med, at der er meget skidt og kanel imellem. Nogle er gode til at sælge sig selv, men dårlige til deres arbejde og andre er bare alt for dyre. Så at bruge noget tid på at finde ud af hvem der kan deres kram og hvem der ikke kan, vil være en god investering.

Taler du med mindre en 8 forskellige virksomheder der kan hjælpe dig med din nye webshop, så har du ikke gjort di arbejde grundigt nok. Tal også gerne med tidligere kunder de har haft for at få deres ærlige mening om samarbejdet og den ydelse de har købt. Det er ofte først efter man har betalt, at man kan se effekten af det arbejde de har lavet og vurdere om det har været investeringen værd.